Hvem ønsker ikke at være i centrum for opmærksomheden? Når det kommer til sneaker-kulturen, er det en måde at skille sig ud på at være trendsættende. Med dagens udgivelse af den seneste Jordan 4-udgave er disse sko landet i centrum af opmærksomheden af mange grunde. Faktisk er der så mange saftige detaljer om denne sko, at du måske tror, at du læser om noget nyt og ikke bare en ny iteration af en ikonisk sneaker, der først debuterede for over 25 år siden. Fra kontroversielle logoer til hemmelige samarbejder er der så mange ting, vi kan lære af denne seneste udgave af Air Jordan 4. Så læs videre for at få alt, hvad du behøver at vide om denne sko, og hvorfor den anses for at være “den hotteste udgivelse i 2018.”

Hvad er så specielt ved denne seneste Air Jordan 4-udgave?

Der er mange grunde til, at denne seneste udgave af Jordan 4 anses for at være så speciel. Men alle disse grunde kan spores tilbage til to hovedfaktorer: mærket og skoen. I en tid, hvor mange mærker kæmper for at forblive relevante og i offentlighedens øjne, synes Jordan Brand at gøre alting rigtigt. Det langvarige partnerskab mellem Nike og Michael Jordan har været en velsignelse for begge parter, især når det gælder Jordan Brand. Den seneste udgivelse af Jordan 4 viser, hvorfor dette partnerskab er så vellykket. Mærket formåede at skabe røre med denne udgivelse, der ikke handler om skoen (som også er fantastisk), men om brandingen på skoen.

Mærket skaber røre

I det øjeblik den seneste Jordan 4-udgivelse blev annonceret, blev de sociale medier straks oversvømmet med indlæg om skoen. Men det handlede ikke om selve sneakeren. I stedet handlede det om brandingen på sneakeren, og hvordan den måske er gået for vidt. Jordan Brand skabte opsigt ved at placere ordet “Exotic” på hælen af skoen. Men ikke bare et hvilket som helst ord. Ordet de valgte var “Exotic”, som ofte forbindes med dyr som løver, tigre og zebraer. Med andre ord var skoen bevidst designet til at være “eksotisk”. Mange mennesker var forargede over skoens branding. Dette gælder især, da mange mennesker anser eksotiske dyr for at være menneskers ejendom. Mange af mærkets kritikere så denne seneste Jordan 4-udgivelse som en fejring af dyremishandling og udnyttelse af dyr.

Samarbejdsalarm!

Som om kontroversen omkring brandingen af skoen ikke var nok, har samarbejdet mellem Jordan Brand og den New York-baserede kunstner KAWS også skabt røre. Fordi “Exotic”-brandingen var så kontroversiel, besluttede Jordan Brand at tilføje noget visuel kunst til skoens emballage. Og de samarbejdede med KAWS for at gøre det. Det kunstværk, som KAWS har skabt, er unægteligt dristigt og originalt. Problemet er, at det ikke blev anvendt på selve skoen. I stedet var det en del af emballagen. Dette var tilsyneladende på anmodning af Michael Jordan selv. Men mange mennesker var ganske enkelt ikke imponerede over valget af at sætte kunstværk på skoenes emballage.

En lille smule baggrund om Jordan 4

Air Jordan 4 blev først udgivet i 1989. Dengang blev den markedsført som den første basketballsko, der opfyldte National Football League (NFL)’s retningslinjer for uniformer. Siden da er den blevet udgivet i utallige farvevarianter og designs. Den seneste Jordan 4-udgivelse er blot en af de seneste udgaver. Og selv om disse sko markedsføres som “Jordan 4’ere”, er de faktisk den 23. udgave af skoen.

Konklusion

Den seneste Jordan 4-udgave er en af årets mest ventede sneakerudgivelser. Hypen er også velfortjent. Og denne hype vil sandsynligvis fortsætte med at vokse, så længe kontroversen omkring denne sko fortsætter. I sidste ende er der ingen tvivl om, at disse sko er ekstremt spændende og lokkende. Hvilket er præcis sådan, som en sko bør være på et tidspunkt som dette.